گروه توسعه مالی مهرآیندگان

در مرداد ۱۴۰۱ ، ۸۴ میلیارد تومان سهام به پرتفوی بورسی ومهان اضافه شد

در مرداد ۱۴۰۱ ، ۸۴ میلیارد تومان سهام به پرتفوی بورسی ومهان اضافه شد

گروه مالی مهر آیندگان یکی از زیر مجموعه های شرکت سرمایه گذاری اهداف بوده که مجموعا در ۱۱۱ شرکت بورسی و غیر بورسی سرمایه گذاری کرده است. فعالیت اصلی شرکت ، سرمایه گذاری در سهام ، سهم الشرکه ، واحد های صندوق سرمایه گذاری و یا سایر اوراق بهادار با هدف کسب انتفاع است ؛ به گونه ای که به تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته در تعیین سیاست های مالی و عملیاتی واحد سرمایه پذیر نقشی نداشته باشد.

واحد های وابسته و فرعی گروه مالی مهرگان به شرح زیر است:

در مرداد 1401 ، 84 میلیارد تومان سهام به پرتفوی بورسی ومهان اضافه شد

شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ ، از محل سود انباشته سرمایه خود را از ۱ همت به میزان ۲۰۰% افزایش داد. در حال حاضر سرمایه اسمی شرکت ۳ همت بوده که تقریبا ۷۷% مالکیت سهام در اختیار شرکت سرمایه گذاری اهداف ( سهامی عام ) است. شرکت سرمایه گذاری اهداف نیز وابسته به صندوق های بازنشستگی ، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت است. در آخرین مجمع عمومی عادی شرکت سود نقدی معادل ۶۶۰ ریال به ازای هر سهم تقسیم شد. ( ۶۹% سود هر سهم )

بررسی وضعیت مالی شرکت بر اساس آخرین گزارش فعالیت هیات مدیره:

در دوره سه ماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۱ ، سود فروش سرمایه گذاری و درآمد سود سهام در مقایسه با مقطع مشابه قبلی به ترتیب ۳۰% کاهش و ۸۴% افزایش یافته است. مجموع درآمد های عملیاتی شرکت در این بازه زمانی ۸۲۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه قبلی کاهش ناچیز ۳% داشته است.

در مدت سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ ، هزینه های عملیاتی شرکت ۳.۹ میلیارد تومان با ۶۷% رشد به ۶.۵ میلیارد تومان رسیده است. وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت نیز در این مدت ۲۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل ۳۱% کاهش داشته است.

گروه مالی مهر آیندگان در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۲۴ تومان سود ساخته است.

بررسی پرتفوی شرکت در پنج ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۱:

در تاریخ ۳۱/۰۵/۱۴۰۱ ، بهای تمام شده پرتفوی بورسی شرکت ۶.۸ همت بوده که نحوه توزیع منابع در صنایع بورسی که به نسبت منابع بیشتری در آنها سرمایه گذاری شده است ، به شرح زیر است:

در مرداد 1401 ، 84 میلیارد تومان سهام به پرتفوی بورسی ومهان اضافه شد

در همین تاریخ ، ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت ۲۴.۸ همت بوده که از این مبلغ ۳۲% به استخراج کانه های فلزی ، ۱۸.۸۹% به چند رشته ای صنعتی ها ، ۱۰.۳۶% به بانک ها و موسسات اعتباری ، ۸.۸۵% به فلزات اساسی ، ۸.۰۸% به سیمانی ها و ۴.۴۲% به گروه دارویی مربوط می شود.

بررسی پرتفوی بورسی شرکت بیانگر آن است که سرمایه گذاری ۶۳۲ میلیارد تومانی شرکت در شرکت سنگ آهن گل گهر امروز ۶.۷ همت ارزش دارد ( ۹۶۵%  سود : ۶ همت ). در حال حاضر این سرمایه گذاری تقریبا ۲۷% از ارزش بازار پرتفوی بورسی را تشکیل داده است. ۴.۶% از ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت را ، دیگر غول معدنی کشور تشکیل داده است. سرمایه گذاری ۶۹ میلیارد تومانی در توسعه معدنی چادرملو امروزه ۱.۱۳ همت ارزش دارد. ( ۱۵۳۴% سود )

سرمایه گذاری غدیر تقریبا ۱۹% ارزش بازار پرتفو را تشکیل داده است. گروه مالی مهر آیندگان در یک ماهه مرداد ۱۴۰۱ تعداد ۶.۴۰۴.۲۹۳ سهم این شرکت را به مبلغ ۹.۲ میلیارد تومان تحصیل کرده است. ( بهای تمام شده هر سهم ۱.۴۴۳ تومان )

شرکت ملی مس نیز حدودا ۸.۶% از ارزش بازار پرتفوی گروه مالی مهر آیندگان را تشکیل داده است. سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی در ملی مس امروز ۲.۱۳ همت ارزش دارد. ( ۱۳۱۳% سود )

بررسی پرتفوی غیر بورسی شرکت:

بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی شرکت در پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ ، ۲.۴ همت بوده که ۳۰% از این مبلغ در شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ، ۱۹% در تامین سرمایه سپهر ، ۷.۳% در نورد لوله اهواز و ۶.۶% در صندوق درآمد ثابت کمند سرمایه گذاری شده است.

لازم به ذکر است که گروه مالی مهرگان تعهد کرده است که مبلغ ۳ میلیارد تومان در صندوق جسورانه فیرزوه سرمایه گذاری کند که تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ ، مبلغ ۱.۲ میلیارد تومان پرداخت شده و ۶۰% از مبلغ تعهد شده باقیمانده است. در حال حاضر این سرمایه گذاری جز دارایی های احتمالی شرکت در نظر گرفته شده است .( Contingent liabilities and Assets: IAS 37 )

بررسی سهام های تحصیل شده و واگذار شده در مرداد ۱۴۰۱:

شرکت در یک ماهه مرداد ۱۴۰۱ ، سهام شرکت های زیر تحصیل کرده است:

در مرداد 1401 ، 84 میلیارد تومان سهام به پرتفوی بورسی ومهان اضافه شد

در مدت یک ماهه مرداد ۱۴۰۱ گروه مالی مهر آیندگان ،  از پرتفوی بورسی خود سهامی را نفروخته است اما پرتفوی غیر بورسی شرکت دستخوش تغییراتی به شرح زیر شده است:

۱) فروش ۳۶.۵۱۰ سهم شرکت سپهر خبرگان نفت به ارزش هر سهم ۱.۰۰۲ تومان. ( بهای تمام شده هر سهم ۱.۰۰۵ تومان بوده است و در مجموع شرکت ۱۰۰.۰۰۰ تومان ضرر کرده است.)

۲) فروش ۱۲۳.۷۵۵.۶۰۰ سهم صندوق درآمد ثابت کمند به ارزش هر سهم ۱.۰۱۰ تومان ( بهای تمام شده هر سهم ۱.۰۱۱ تومان بوده و شرکت متحمل ۱۸۰ میلیون تومان زیان شد.)

۳) فروش ۷.۳۳۸.۰۰۰ سهم صندوق آوای فردای زاگرس به ارزش هر سهم ۱.۳۶۳ تومان ( بهای تمام شده هر سهم ۱.۳۱۵ تومان بوده و شرکت از محل این فروش ۳۴۹ میلیون تومان سود شناسایی کرده است.

سود ۱۷۰ میلیون تومانی ، برآیند فروش های غیربورسی شرکت در مرداد ۱۴۰۱ است.

در تاریخ نگارش این مقاله ، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

آخرین قیمت معاملاتی : ۴.۲۲ تومان

ارزش بازار : ۱۲۷.۰۸۰ میلیارد

نسبت قیمت به سود هر سهم : ۴.۴۶

نسبت قیمت به سود هر سهم گروه : ۵.۰۱

نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی ها : ۰.۵۱

منبع خبر: https://www.bourse24.ir/news/253207

فهرست