گروه توسعه مالی مهرآیندگان

تحلیل نماد ومهان

شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان زیر مجموعه صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت و شرکت سرمایه گذاری اهداف با آخرین سرمایه ثبت شده ۳۰،۰۰۰ میلیارد ریال در حوزه مدیریت دارایی و سایر خدمات مالی فعال می باشد. شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان در راستای اهداف و رسالت تعیین شده با بکارگیری دانش نوین حوزه سرمایه گذاری و استفاده از سرمایه های ارزشمند انسانی تلاش می کند حضور اثرگذاری در عرصه سرمایه گذاری داشته و بر مبنای اهداف راهبردی تدوین شده همگام با سایر اجزای بازار سرمایه در تحقق توسعه اقتصادی کشور و رشد بخش واقعی اقتصاد حرکت کند.

پرتفوی شرکت

بهای تمام شده پرتفوی شرکت طبق فرمت ارائه شده در سایت کدال ۸۷,۴۶۵,۳۴۲ میلیون ریال است که ۷۷ درصد معادل ۶۷,۴۳۴,۰۵۵ میلیون ریال سهم پرتفوی بورسی و مابقی ۲۰,۰۳۱,۲۸۷ میلیون ریال متغلق به پرتفوی غیر بورسی است.

 

پرتفوی بورسی

ارزش روز پرتفوی بورسی معادل ۲۹۳,۰۹۴,۰۱۶ میلیون ریال است که سهم بیشترین ارزش بازار متعلق به شرکت معدنی و صنعتی گل گهر است  و بعد آز آن شرکت های سرمایه گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، بانک ملت و چادر ملو است که پرتفوی این شرکت  متنوع و بنیادی به نظر می­ رسد هم چنین سایر شرکت هایی که درصد ارزش بازار آن ها زیر ۵ است در سایر طبقه بندی شده اند که مهم ترین آن ها بیمه البرز و سیمان فارس و خوزستان است که تنوع سرمایه گذاری را افزایش داده است.

 

پرتفوی غیر بورسی

با توجه به فرمت ارائه شده در سایت کدال شرکت های مهندسی و ساخت صنایع نفت و نورد و لوله اهواز در بازار پایه فرابورس معامله می­شوند ولی جزء شرکت های غیر بورسی طبق شده­اند مالکیت شرکت در این شرکت ها به ترتیب ۵ و ۷ درصد است، مجموع بهای تمام شده در این ۲ شرکت حدود ۹۰۰ میلیارد و ارزش بازار آن ها طبق درصد مالکیت چیزی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است.

از مهم ترین شرکت های غیر بورسی تامین سرمایه سپهر و کارگزاری خبرگان سهام است که درصد مالکیت درآن ها به ترتیب ۳۱ و ۱۰۰ درصد با مجموع بهای تمام حدود ۴۷۲ میلیارد تومان و ارزش روز برآوردی ۱۷۰۰ میلیارد تومان است.

حدود ۲۲ درصد از بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی متعلق به شرکت های غیر بورسی، اوراق با درآمد ثابت و صندوق های سرمایه گذاری است که مازاد ارزش ۰ در نظر گرفته شده است.

با توجه به مباحث فوق مازاد ارزش پرتفوی غیر بورسی در محدوده ۱۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است که در محاسبه Nav  لحاظ شده است.

نمودار ریز روند نسبت  P/NAV از زمان عرضه اولیه در بازار فرابورس (بهمن ۹۸) تا به امروز است که میانگین این نسبت حدود ۰.۶۴ بوده است در حالی که این نسبت اکنون ۰.۴۸ است با توجه به این موضوع انتظار رشد در قیمت سهم دور از انتظار نیست.

 

نتیجه گیری

عمده درآمد شرکت مربوط به درآمد نقدی سود سهام و سود(زیان ) فروش سرمایه گذاری است که در سال ۱۴۰۰ به دلیل رکود بازار سرمایه سود فروش سرمایه گذاری ها نسبت به سال ۹۹  کاهشی بوده است. انتظار می­ رود در سال ۱۴۰۱ درآمد سود سهام با توجه به  سود نقدی محور بودن پرتفوی بورسی و افزایش سود شرکت ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ با رشد همراه باشد به دلیل دریافت سود نقدی زیر مجموعه ها با ۱ سال تاخیر سود نقدی سال مالی ۱۴۰۰ شرکت های پرتفوی بورسی  در سود و زیان سال ۱۴۰۱ گروه توسعه ملی مهر آیندگان محاسبه می ­شود.

همچنین پیش بینی می­شود با توجه به بهبود بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱،  سود فروش سرمایه گذاری ها نیز با رشد همرا باشد. نکته قابل اهمیت فروش حاصل از سرمایه گذاری ها در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ است که  حدود ۴۵۲ میلیارد تومان(۱۵ تومان به ازای هر سهم) بوده با توجه این که سود فروش سرمایه گذاری ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۰۰ میلیارد بوده است .

انتظار می­ رود سود فروش سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد کند اما اظهار نظر قطعی نمیشه کرد. با توجه به مباحث فوق پیش­ بینی م ی­شود مجموع درآمد شرکت در سال ۱۴۰۱حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان و پس از کسر هزینه ها سود خالص شرکت حدود ۳۱۰۰ میلیارد تومان(۱۰۳ تومان سود به ازای هر سهم) باشد با توضیحات فوق و نسبت درصد تقسیم سود شرکت در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ که حدود ۷۰% بوده است و نسبت های مناسب P/NAV و p/e آتی شرکت ، سرمایه گذاری در گروه توسعه مالی مهر آیندگان منطقی و کم ریسک  به نظر برسد.

 

منبع خبر: https://www.bourse24.ir/articles/28374

فهرست